
+200% ökning av konvertering med datadriven produktutveckling på Blocket
Utmaning
Blocket hade en strategisk prioritering att digitalisera köpflödet för bilhandel på deras marknadsplats genom ett reservationsflöde. Det skulle innebära en smidigare process för bilköpare och mer kvalificerade leads för bilhandlare. Men konverteringsgraden på reservation av bilar var fortfarande relativt låg och behövde bli bättre för att det ska bli affärsmässigt hållbart.
Så tog vi oss an det
SeventyOne fick uppdraget och Nhan gick in som interim Product Manager. Kundresan ägdes av två team. Nhan samarbetade tätt med teamen och jobbade data- och hypotesdrivet för att hitta de vinnande idéerna för att öka konvertering.
Effekt
En ökning med +200% i konverteringsgraden för reservationer.
Minskning av friktion i reservationsflödet
Stängda feedbackloopar från användaren och kunden gav bättre kundnöjdhet.
Kompetens
Interim Product Manager
Product led growth
Experiment
Product Discovery
Roller
Product Manager.